2013. május 14., kedd

Pedagógia Jegyzet

10.feladat

A tanulási zavar - meghatározása, okai

Meghatározása

A tanulási zavar meghatározásánál megfogalmazódnak mindazon gondolatok, melyek a tanulási zavarral foglalkozó irányzatokban gyógypedagógiai-pszichológiai szemléletűek:
"Tanulási zavarnak tekintjük azt az - intelligencia szint alapján elvárhatónál lényegesen - alacsonyabb tanulási teljesítményt, amely gyakran neurológiai deficit vagy funkciózavar talaján jön létre, sajátos kognitív tünetegyüttessel. Ezek a részképesség zavarok alapvetően nehezítik az iskolai tanulás során az olvasás, az írás és/vagy a matematika elsajátítását. A teljesítménykudarcok gyakran másodlagos neurotizációhoz vezetnek. A tanulási zavar a legkoraibb időszakban alakul ki és tünetei felnőtt korban is fellelhetők. Kognitív és tanulási terápiával jól befolyásolható. Társuló tünetként megjelenhet különböző fogyatékosságoknál."
(Dr. Sarkady - Dr. Zsoldos)

Okai

A tanulási zavar általában több ok együttes hatására jön létre, hátterében:
  • az egyes részképességek fejletlensége
    • pl. a beszéddel kapcsolatos problémák
    • gyenge hallási, látási észlelés
    • fejletlen kézmozgás
  • genetikai vagy örökletes tényezők
  • terhesség alatti problémák
  • szülés körüli nehézségek (pl. elhúzódó szülés, oxigénhiány stb.)
  • csecsemőkori ismétlődő lázas állapotok állhatnak.
  • minimális agykárosodás (MCD, POS stb.)
  • az egyes perceptuális (észlelési) funkciók összerendezettségének hiánya
  • gyenge verbális, nyelvi készésgek

A tanulási zavar jellemzői

  • A tanulási zavart legtöbbször részképesség-kiesések, egyes területeken történt fejlődésbeli elmaradások okozzák.
  • Sok esetben valóban csak megkésett fejlődésről van szó, de gyakran igazi deficit áll az olvasás, írás, helyesírás vagy számolás terén mutatott gyenge teljesítmény mögött.
  • A tanulási nehézségekkel küzdő gyermekre jellemző, hogy figyelmetlen, ügyetlen, munkái rendetlenek, rajzai csúnyák és teljesítménye ingadozó.
  • A viselkedésbeli tünetek nagyrészt másodlagosan, a teljesítményprobléma nyomán fejlődnek ki.
  • Túlnyomóan a probléma a fejlődés korai szakaszaiban, a pszichikus funkciók eltérő fejlődésének következtében lép fel.

A tanulási zavar kritériumai

  • a tanulási teljesítőképesség és a tanulási teljesítmény eltérése
  • a megismerési (kognitív) funkciók rendellenes működése
  • sajátos magatartás (pl. kontrollképtelenség, érzelmi kiegyensúlyozatlanság, hiperaktivitás)

A tanulási zavar típusai

Részképességzavarok

Részképesség: a komplex teljesítmények (pl. írás, olvasás, számolás) kivitelezését lehetővé tevő kognitív és motoros funkciók.
A motoros és a kognitív funkciók területén megmutatkozó deficitet nevezzük részképességzavarnak, amely az intelligenciaszinttől függetlenül lép fel.
  • A kognitív funkciók zavarai
    • A percepció zavarai
      • Az egyensúlyrendszer zavarai
      • Az auditív rendszer zavarai
      • A vizuális rendszer zavarai
      • A taktilis-kinesztetikus rendszer zavarai
    • Figyelemzavar
    • Emlékezeti problémák
    • A gondolkodás zavara
    • Beszéd sajátosságainak zavara
  • A motorikum zavarai
    • Az izomtónus zavarai
      • hipotónus
      • hipertónus
    • A nagymozgások zavarai
      • rosszul integrált reflexek
      • zavarok a testtartás-, állás- és egyensúly-reakciókban
    • A finommotorika zavarai
    • A cselekvés tervezésének és irányításának zavarai

Komplex tanulási zavarok

  • Diszlexia: napjainkban vannak, akik kizárólag a speciális olvasási nehézséget értik rajta, mások kombinált, olvasási-, és írási nehézséget definiálnak vele, és végül vannak, akik mindenfajta tanulási nehézséget diszlexiának neveznek.
  • Diszgráfia, diszortográfia: az írás, helyesírás nehézsége.
  • Diszkalulia: a számolás nehézsége, számolási zavar.
  • Viselkedés, énkép, önértékelés területén mutatkozó zavarok

Más megközelítés alapján (Gerebenné nyomán)

  • Idegi eredetű (neurogén) tanulási zavarok
    • Ezek a központi idegrendszer működési zavarainak következtében jönnek létre
  • Lelki eredetű (pszichogén) tanulási zavarok
    • Ezek környezeti ártalmak hatására alakulnak ki
  • Poszttraumás tanulási zavarok
    • Ezek gyermekkori szerzett agykárosodások következményei