a, Tanulási folyamat megvalósulása
Meghatározás :
*
a tanítási – tanulási folyamat minden estben interperszonális, kommunikatív,
interaktív
cselekvések, tevékenységek sorozata.
A tanítási –
tanulási folyamatról különböző elméletek születtek :
1.
Az új ismeretek hatékony közvetítése
*
múlt század végén volt jellemző
*
ma a német oktatásban van jelen
*
tények, adatok, módszerek, amelyeket bemagoltak
*
verbalizmust jelent
2.
Ismeretelsajátítás és alkalmazás folyamatának szervezése
- csoportra szabott módszerek ( kor,
szint, előzetes ismeretek )
-
személyiséget figyelembe veszi
-
fontos eleme a tanári stílus
-
a tanulót helyezi a középpontba
3.
A TANULÁS SZERVEZÉS LÉPÉSEI ( Nagy Sándor )
1. figyelemfelkeltés (
cél, probléma beállítás )
2.
előzetes ismeretek felidézése
3.
tények, törvényszerűségek deklarálása
4.
tények, folyamatok elemzése
5.
fogalomalkotás, következtetés, általánosítás
6.
rendszerezés, rögzítés ( általánosból az egyedi felé )
7.
tanultak alkalmazása
8.
teljesítmény mérése, értékelése, visszacsatolás
4.
A tanulók önálló tanulni tudásának kialakítása :
*
tanulási stratégiák
*
tanulási nehézségek felmérése ( kudarc, félelem, önismeret )
*
a tanulás megtanítása
-
tanulási feltételek ( otthoni, iskolai )
-
többféle módszer bemutatása ( tantárgyfüggő technikák )
-
rituális ráhangolódás ( szünetek, gátló tényezők )
-
házi feladatok
*
tanulási motíváció
-
internalizált ( beépült ) lelkiismeret, kötelesség
-
intrinsic ( belső ) érdeklődés, kíváncsiság
-
extrinsic ( cél elérésének eszköze )
-
presztizs ( énérvényesítő tendenciák )
DIDAKTIKUS
ANALÍZIS MODELLEK :
*
BLOOM - taxonómia :
ismeret --- jártasság --- készség ---
képesség
* DE BLOCK - taxonómia :
-
a tanulási viselkedés szintjeiből indul ki
ismeret
--- megértés --- alkalmazás --- integrálás
*
ismeret : a tanuló a fogalmakat
reprodukálni tudja a kognitív ismeretek
szintjén
*
megértés : a tanuló értelmezni tudja
a fogalmakat, érti a lényegüket.
Példákkal
alátámasztva, saját szavaival körülírva reprodukálni
tudja
a fogalmakat.
*
alkalmazás : a tanuló képes a
tevékenységek végrehajtására, adaptálva a
kognitív
fogalmakat.
*
integrálás : a tanuló különböző
helyzetekben, a problémához adaptálva
képes
a cselekedeteit végrehajtani. Képes megfogalmazni a
fogalmak
közötti azonosságokat, különbségeket és
összefüggéseket.
A tanítási –
tanulási folyamat szereplői :
1. tanár
szerep :
*
pedagógus filozófiák --- mit gondolok a tanulókról ?
-
normatív ( társadalmi elvárások )
-
gyermekközpontú nevelés ( emberi természet sajátosságait figyelembevevő )
-
egyensúlyt kereső elképzelés
-
speciális személyiség kategóriák
*
pedagógiai vezető stílusok :
a,
autokrata :
-
jó eredmények a tanításban
-
a tanárt nem kedvelik
b,
demokrata :
-
partnerként tekint a diákokra
-
megenged, megvitat
-
kiegyensúlyozott lehetőséget ad
-
a diákok visszaélhetnek vele
c, laisse
fair :
-
konformista tanár
-
nem szid, nem tanít
-
sem a diákok, sem a szülők nem kedvelik
*
a jó pedagógus ( Hart, 1930 )
*
tanítási készség
*
vidámság
*
türelem
*
barátságosság
*
megértés
*
elfogulatlan magatartás
*
igazságos osztályzás
¯ Rogers szemlélete
a jó tanárról :
-
feltétel
nélküli elfogadás
-
pozitív
érzelmi odafordulás
-
empátia
-
affektusfigyelem
( kommunikációs jelzések fogadása )
-
kongruencia
·
pedagógus jellegzetességek és túlkapások :
o hangos beszéd
o kinyilatkoztat
o mindent megmagyaráz
o skatulyázás
o Pigmallion – effektus
o Középre hatás elve
2. szülő
szerep :
*
meleg – engedékeny
-
kreativitás
-
szemtelenség
-
magatartási problémák
*
meleg – korlátozó
-
majomszeretet
- kiskapuk,
-
gyakran füllent
*
hideg – engedékeny
-
csoportok, galerik
-
a gyerek azzal próbálja meg kivívni az elismerést, amit otthonról hozott
*
hideg – korlátozó
-
elfojtott agresszió
-
feszültségek
3. diák
szerep :
*
Hippokratesz diák típusai
-
melankolikus
-
szangvinikus
-
kolerikus
-
flegmatikus
*
Allport
w neurocitás - ideges, mozgékony
w extraversio - folyamatosan
foglakozik mással is, de azért ott van az órán
w
nyitottság
w
együttműködés - megbízható, lehet rá számítani
w
lelkiismeretesség - kötelezettséget érez,
nagy az igazságérzete, véleményét közli a
tanárral
·
Freud
o Ösztön – én
§ Öröklött, személyiségben levő cselekvések
o Én
§ Amilyen vagyok, amilyennek mások is látnak
o Felettes – én
§ Amit gondolok magamról, hogy milyennek
kellene lennem
·
Binét – Simon - féle intelligencia tesztek
{
egyéni képességek :
-
hamar
kialakul: zene, rajz, mozgás, matematika
-
későn alakul
ki: bölcsészet, filozófia, művészet
- a zsenik kb. 20 % -át ismerik fel ( oka a
középre hatás elve )
I. Ismeret szint
|
II. megértés szint
|
III. alkalmazás szint
|
IV. integrálás szint
|
Azonosítani
|
Ábrázolni
|
Asszisztálni
|
Adaptálni
|
Definiálni
|
Bemutatni
|
Dokumentálni
|
Átlátni
|
Felismerni
|
Értelmezni
|
Előkészíteni
|
Csoportosítani
|
Felsorolni
|
Felvázolni
|
Felmérni
|
Elemezni
|
Ismertetni
|
Jellemezni
|
Készíteni
|
Elkülöníteni
|
Maghatározni
|
Kifejteni
|
Kezelni
|
Ellenőrizni
|
Megnevezni
|
Körülírni
|
Közreműködni
|
Értékelni
|
Ráismerni
|
Leírni
|
Megfigyelni
|
Megítélni
|
visszaemlékezni
|
Megjeleníteni
|
Mérni
|
Összehangolni
|
|
Megmagyarázni
|
Működtetni
|
Összehasonlítani
|
|
Saját szavaival megfogalmazni
|
Rögzíteni
|
Tanácsot adni
|
|
|
végezni
|
Tervezni
|
|
|
|
véleményezni
|