A
betegség személyiségalakító hatása
Betegmagatartás
= a beteg emberre jellemző viselkedés
-
együttműködés
-
ellenkező
-
bizalmatlan
-
hypochonder
-
szimuláns
-
disszimuláns ( betegség tagadó )
Betegségmagatartást
befolyásoló tényezők :
*
belső tényezők :
-
a beteg személyiségjegyeiből fakad
*
külső tényezők :
-
tünetek észrevehetősége
-
beteg környezete
-
beteg kulturális és etnikai környezete
-
gazdasági tényezők
A
betegmagatartás szakaszai :
1.
Tünetek észrevétele
-
öngyógyítás
-
tünetek elfojtása, bagatelizálása
-
szakemberhez fordulás
2.
Háziorvosi - szakellátás
3.
Egészségügyi ellátás igénybevétele
-
elvárások megfogalmazása
-
diagnózis elfogadása vagy elutasítása
4.
Függőségi helyzet
-
gondoskodás, együttérzés, védelem elfogadása
-
szociális szerepváltozás
5.
Gyógyulás és rehabilitáció
-
akut betegség --- hirtelen vége
-
krónikus betegség ---- életminőség
Oktatási
folyamat :
A
célmeghatározás szempontjai :
-
betegségek megelőzése
-
állapotromlás megakadályozása
-
betegség kimenetele
-
diagnosztikus vagy terápiás célú
-
életminőség fenntartása, javítása
-
önálló életvitel
Tanítási -
tanulási folyamat :
*
a képességek felmérése, konkrét célok meghatározása
-
Barthel index, FIM skála
-
ápolási dokumentáció : - nem lehet standardizálni !
-
konzultáció a teamtagokkal
A foglalkozás
( óra ) típusának meghatározása :
-
egyéni
-
csoportos ( legyen heterogén )
A módszerek
helyes kiválasztása :
-
motíválás
-
bemutatás
-
magyarázat ( szemléletesség )
-
fokozatosság
-
gyakoroltatás
-
értékelés ( folyamatos, mindig pozitív legyen )
A beteg
gyermek oktatása :
-
életkori sajátosságok figyelembevétele
-
motíváció
-
félelem leküzdése ( sok időt kell rá fordítani )
-
játékosság
-
szemléletesség
-
dicséret ( folyamatosan, önállóan )
-
fogyatékos gyermek oktatása :
-
alapvető fogyatékosság jellemzőinek ismerete
-
legnagyobb önállóság biztosítása
Mozgáskorlátozottak
oktatása :
-
állapotfelmérés ( Barthel, FIM ), ápolási dokumentáció, teamkonzultáció
-
fókuszban az ADL - funkciók ( mindennapi élet tevékenységei )
-
önkatéterezés, kondicionálás
-
betegszervezetek
-
tájékoztató füzetek
-
Quality of Life, Independent Living - filozófiák
A fájdalom és
az oktatás :
-
attitűdök : társadalmi, családi, vallási, kulturális elvárások, életkori
sajátosságok
-
egyéni tűrőképesség
-
pszichés állapot
-
fájdalomelviselésére való felkészítés ( mondjunk mindig igazat )
Diagnosztikus
és terápiás eljárások oktatása :
-
tekintsük a betegek partnernek
-
érthetően, " magyarul mondjunk el mindent
-
legyünk szemléletesek
A
betegvezetés módszertani elvei :
* egyéni betegvezetési terv kidolgozása,
beteg személyisége, teherbíró képessége
1.
szerves összefüggés a betegellátás egészével :
-
az egészségügyi ellátást végző szakember speciális ellátó feladatainak ellátása
közben,
annak szerves részeként kell végeznie a betegvezetést
-
ehhez szükséges a megfelelő szakmai képzettsége, intenzív társas kapcsolata a
beteggel
-
a gyógyítás hatékonysága attól függ, hogy a beteget mennyire sikerült
együttműködővé
tenni
2.
a beteg motíváltságának biztosítása
-
nagy jelentőségű : betegfogadás, anamnézis felvétel ...
-
betegvezetés passzív oldala : a beteget csak addig kell motíválni, vezetni,
amíg
azt igényli
-
betegvezetés aktív oldala : aktuális motiváltság szintjének fejlesztése
3.
fokozatos terhelés érvényesítése :
-
fel kell mérni a beteg terhelhetőségét
--- a túlterhelés a beteg állapotának
romlásához
vezethet
-
egyszerűbbtől a bonyolultabb felé : ismeretek, tudnivalók, tevékenységi
feladatok
meghatározása
-
mindig egyre nehezebb feladatot állítunk a beteg elé, ez a fejlesztés módszere
4. a beteg családjának hatás alá vonása :
-
a család döntő szerepet játszik a gyógyulási folyamatban
-
fel kell mérni a család - beteg kapcsolatát
-
a családnak is annyi tudásra lesz szüksége, mint magának a betegnek
-
a családot is be kell vonni a beteg ellátásába
-
a család értse meg szerepét a beteg támogatásában
-
a betegnek vissza kell nyernie független funkcióit
5.
elért eredmények visszajelzése, ellenőrzése
-
kiinduló szint rögzítése, elérhető eredmények időbeliségének megtervezése !
-
a beteg legyen képes :
-
állapot tudatosítására
-
támogató társas kapcsolatok kialakítására
-
új viselkedési módok kialakítására
-
önismereti igényszintjének nyújtására
-
lehetőségeinek felismerésére
-
beszélgetésekkel, helyzetgyakorlatokkal, bemutatásokkal mérhetők
A betegek
oktatásának célja :
a,
az egészségmagatartás befolyásolása ( család, gyerek, közvetlen környezet )
-
kulturális, etnikai, környezeti tényezők
-
relatív fogalom --- kinek mi az egészséges életmód
-
ez viszonylagos, de elveket ki kell alakítani
b,
az állapotváltozással összefüggő ismeretek közvetítése :
-
nem feltétlenül a betegséget jelenti, de az is beletartozik
-
mikor melyiket alkalmazzuk --- a helyzet függvénye
-
arányok : pl.: betegtájékoztató ---- minden benne van magas szinten
( de nem ez a legfontosabb ), de pl., hogy hol
hozzáférhető az
egészséges
táplálék , nem szerepel benne
c,
az életmódváltozással összefüggő feladatok megtanítása
d,
az állapotromlás megelőzésével kapcsolatos szemléletváltás elősegítése
A
betegoktatás módszertana :
*
szocializáció ( nevelés, minta átadása )
*
eltérések ( személyiség, IQ, tudás )
-
homogén a csoport, ( iskolázottság,
foglalkozás, életkor, személyiség
változásai
)
*
andragógiai elvek ( az andragógia és a pedagógia teljes skáláját felöleli )
*
értékelés ( kiértékelés óriási jelentőségű, a véleményezés más, folyamatos )
*
visszacsatolás
* oktatási segédletek
-
folyamatos, álljanak rendelkezésre háttér információk
-
a kiadványok módszertana milyen --- nagyon fontos
*
a tananyag struktúrája
-
hasonló felépítésű, mint az általános oktatásban, de hogy mikor milyen
módszert,
mértéket tartalmaz, az már pedagógiai módszer
*
tartalom
-
nehéz meghatározni, érthető legyen a beteg számára, pl.: a beteg számára nem
az
élettan a fontos, hanem a hatás ---- fontos azonban az, hogy rossz hírt
is
közölhetünk
*
a helyzet
-
egyéni
-
páros
-
csoportos
-
önsegítő
*
támogatás és megerősítés
Lényeg : a beteget támogassuk, segítsük,
hogy meggyógyuljon. a beteg nélkül nem lehet semmit sem tenni !