2013. május 14., kedd

Etika jegyzet 4

A betegség személyiségalakító hatása

Betegmagatartás = a beteg emberre jellemző viselkedés
            - együttműködés
            - ellenkező
            - bizalmatlan
            - hypochonder
            - szimuláns
            - disszimuláns ( betegség tagadó )

Betegségmagatartást befolyásoló tényezők :
            * belső tényezők :
                        - a beteg személyiségjegyeiből fakad
            * külső tényezők :
                        - tünetek észrevehetősége
                        - beteg környezete
                        - beteg kulturális és etnikai környezete
                        - gazdasági tényezők

A betegmagatartás szakaszai :
            1. Tünetek észrevétele
                        - öngyógyítás
                        - tünetek elfojtása, bagatelizálása
                        - szakemberhez fordulás
            2. Háziorvosi - szakellátás
            3. Egészségügyi ellátás igénybevétele
                        - elvárások megfogalmazása
                        - diagnózis elfogadása vagy elutasítása
            4. Függőségi helyzet
                        - gondoskodás, együttérzés, védelem elfogadása
                        - szociális szerepváltozás
            5. Gyógyulás és rehabilitáció
                        - akut betegség --- hirtelen vége
                        - krónikus betegség ---- életminőség

Oktatási folyamat :
A célmeghatározás szempontjai :
            - betegségek megelőzése
            - állapotromlás megakadályozása
            - betegség kimenetele
            - diagnosztikus vagy terápiás célú
            - életminőség fenntartása, javítása
            - önálló életvitel


Tanítási - tanulási folyamat :
            * a képességek felmérése, konkrét célok meghatározása
                        - Barthel index, FIM skála
                        - ápolási dokumentáció : - nem lehet standardizálni !
                        - konzultáció a teamtagokkal

A foglalkozás ( óra ) típusának meghatározása :
            - egyéni
            - csoportos ( legyen heterogén )

A módszerek helyes kiválasztása :
            - motíválás
            - bemutatás
            - magyarázat ( szemléletesség )
            - fokozatosság
            - gyakoroltatás
            - értékelés ( folyamatos, mindig pozitív legyen )

A beteg gyermek oktatása :
            - életkori sajátosságok figyelembevétele
            - motíváció
            - félelem leküzdése ( sok időt kell rá fordítani )
            - játékosság
            - szemléletesség
            - dicséret ( folyamatosan, önállóan )
            - fogyatékos gyermek oktatása :
                        - alapvető fogyatékosság jellemzőinek ismerete
                        - legnagyobb önállóság biztosítása
           

Mozgáskorlátozottak oktatása :
            - állapotfelmérés ( Barthel, FIM ), ápolási dokumentáció, teamkonzultáció
            - fókuszban az ADL - funkciók ( mindennapi élet tevékenységei )
            - önkatéterezés, kondicionálás
            - betegszervezetek
            - tájékoztató füzetek
            - Quality of Life, Independent Living - filozófiák

A fájdalom és az oktatás :
            - attitűdök : társadalmi, családi, vallási, kulturális elvárások, életkori sajátosságok
            - egyéni tűrőképesség
            - pszichés állapot
            - fájdalomelviselésére való felkészítés ( mondjunk mindig igazat )

Diagnosztikus és terápiás eljárások oktatása :
            - tekintsük a betegek partnernek
            - érthetően, " magyarul mondjunk el mindent
            - legyünk szemléletesek

A betegvezetés módszertani elvei :
* egyéni betegvezetési terv kidolgozása, beteg személyisége, teherbíró képessége

            1. szerves összefüggés a betegellátás egészével :
                        - az egészségügyi ellátást végző szakember speciális ellátó feladatainak ellátása
                                   közben, annak szerves részeként kell végeznie a betegvezetést
                        - ehhez szükséges a megfelelő szakmai képzettsége, intenzív társas kapcsolata a
                                   beteggel
                        -  a gyógyítás hatékonysága attól függ, hogy a beteget mennyire sikerült
                                   együttműködővé tenni
            2. a beteg motíváltságának biztosítása
                        - nagy jelentőségű : betegfogadás, anamnézis felvétel ...
                        - betegvezetés passzív oldala : a beteget csak addig kell motíválni, vezetni,
                                   amíg azt igényli
                        - betegvezetés aktív oldala : aktuális motiváltság szintjének fejlesztése
            3. fokozatos terhelés érvényesítése :
                        - fel kell mérni a beteg terhelhetőségét  --- a túlterhelés a beteg állapotának
                                   romlásához vezethet
                        - egyszerűbbtől a bonyolultabb felé : ismeretek, tudnivalók, tevékenységi
                                   feladatok meghatározása
                        - mindig egyre nehezebb feladatot állítunk a beteg elé, ez a fejlesztés módszere
           
4. a beteg családjának hatás alá vonása :
                        - a család döntő szerepet játszik a gyógyulási folyamatban
                        - fel kell mérni a család - beteg kapcsolatát
                        - a családnak is annyi tudásra lesz szüksége, mint magának a betegnek
                        - a családot is be kell vonni a beteg ellátásába
                        - a család értse meg szerepét a beteg támogatásában
                        - a betegnek vissza kell nyernie független funkcióit
            5. elért eredmények visszajelzése, ellenőrzése
                        - kiinduló szint rögzítése, elérhető eredmények időbeliségének megtervezése !
                        - a beteg legyen képes :
                                   - állapot tudatosítására
                                   - támogató társas kapcsolatok kialakítására
                                   - új viselkedési módok kialakítására
                                   - önismereti igényszintjének nyújtására
                                   - lehetőségeinek felismerésére
                        - beszélgetésekkel, helyzetgyakorlatokkal, bemutatásokkal mérhetők  

A betegek oktatásának célja :
            a, az egészségmagatartás befolyásolása ( család, gyerek, közvetlen környezet )
                        - kulturális, etnikai, környezeti tényezők
                        - relatív fogalom --- kinek mi az egészséges életmód
                        - ez viszonylagos, de elveket ki kell alakítani
            b, az állapotváltozással összefüggő ismeretek közvetítése :
                        - nem feltétlenül a betegséget jelenti, de az is beletartozik
                        - mikor melyiket alkalmazzuk --- a helyzet függvénye
                                   - arányok : pl.: betegtájékoztató ---- minden benne van magas szinten
 ( de nem ez a legfontosabb ), de pl., hogy hol hozzáférhető az
                                               egészséges táplálék , nem szerepel benne
            c, az életmódváltozással összefüggő feladatok megtanítása
            d, az állapotromlás megelőzésével kapcsolatos szemléletváltás elősegítése

A betegoktatás módszertana :
            * szocializáció ( nevelés, minta átadása )
            * eltérések ( személyiség, IQ, tudás )
                        - homogén a csoport,  ( iskolázottság, foglalkozás, életkor, személyiség
                                   változásai )
            * andragógiai elvek ( az andragógia és a pedagógia teljes skáláját felöleli )
            * értékelés ( kiértékelés óriási jelentőségű, a véleményezés más, folyamatos )
            * visszacsatolás
           

* oktatási segédletek
                        - folyamatos, álljanak rendelkezésre háttér információk
                        - a kiadványok módszertana milyen --- nagyon fontos
            * a tananyag struktúrája
                        - hasonló felépítésű, mint az általános oktatásban, de hogy mikor milyen
                                   módszert, mértéket tartalmaz, az már pedagógiai módszer
            * tartalom
                        - nehéz meghatározni, érthető legyen a beteg számára, pl.: a beteg számára nem
                                   az élettan a fontos, hanem a hatás ---- fontos azonban az, hogy rossz hírt
                                   is közölhetünk
            * a helyzet
                        - egyéni
                        - páros
                        - csoportos
                        - önsegítő
            * támogatás és megerősítés

Lényeg : a beteget támogassuk, segítsük, hogy meggyógyuljon. a beteg nélkül nem lehet semmit sem tenni !