2013. május 14., kedd

Gyógymasszázs tétel 19

19. feladat: A gyakorlaton levő tanulók kérdéseket intéznek Önhöz a masszázskezeléshez, a kezelő személy magatartásához kapcsolódó etikai, morális kérdésekről. Tájékoztassa a tanulókat!

 Válaszában térjen ki a következő szempontokra:
-        a beteg fogadása, a kezelőlap értelmezése,
-        a kliens adatainak kezelése
-        az intimitás követelményének betartása, az erre szolgáló körülményeinek kialakítása
-        a helyénvaló kommunikáció a klienssel
-        a kliens viselkedési problémái, és azok megfelelő kezelése
-        a masszőr megjelenése, magatartása

1.) A beteg fogadása, a kezelőlap értelmezése,
A beteg fogadásakor a bemutatkozást követően ellenőrizni kell a beteg személyazonosságát, a kezelőlapon megjelölt betegség jellegét, a kezelendő testrészt és a kezelés módját. Rá kell kérdezni, nincs-e olyan betegsége, amely miatt a kezelés ellenjavallt.
A kezelőlapon a szakorvos feltünteti a beteg nevét,címét,  TAJ-számát és a diagnózist. Továbbá tartalmazza az orvos nevét (aláírását), pecsétjét. A kezelőlap első oldalán fel vannak tüntetve a lehetséges kezelések. Az orvos itt megadja az adott kezelés időtartamát és fürdőkezelés esetén annak hőfokát. A kezelőlapon található egy emberi test ábrázolása elől-, illetve hátulnézetben, amelyen az orvos bejelöli a kezelendő testtájékot. Ha nem kerül bejelölésre testtájék, akkor az egész testre vonatkozik a kezelés.A kezelőlap hátoldalán a beteg megjelenésekor, a kezelés elvégzése után a kis rublikában a dátum és a kezelő aláírása szerepel.Így lehet a felírt kezelések számát ellenőrizni.

2.) A kliens adatainak kezelése
Egészségügyi adat fogalma: Az érintett testi, értelmi és lelki állapotára, kóros szenvedélyére, valamint a megbetegedés, illetve az elhalálozás körülményeire, a halál okára vonatkozó, általa vagy róla más személy által közölt, illetve az egészségügyi ellátó-hálózat által észlelt, vizsgált, mért, leképzett vagy származtatott adat; továbbá az előzőekkel kapcsolatba hozható, az azokat befolyásoló mindennemű adat (pl. magatartás, környezet, foglalkozás).
Adatkezelés:
Személyes adatokon végzett bármely művelet
Kép- és hangfelvétel, fénykép készítése személyes adatok kezelésének minősül
Az adatvédelmi törvény terjedelmes, de nem kimerítő felsorolást tartalmaz
A „kifecsegés”, „kikiabálás” is jogsértő (adatbiztonsági követelmény megsértése)
Az adatkezelés célja:
az egészség megőrzésének, javításának, fenntartásának előmozdítása,
a betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének elősegítése, ideértve a szakfelügyeleti tevékenységet is,
az érintett egészségi állapotának nyomon követése,
a betegjogok érvényesítése.

A beteg adatait bizalmasan kell kezelnie mindenkinek, aki a gyógyítása során kapcsolatba kerül vele. Az egészségügyi intézmények egymás között továbbadhatják a beteg adatait, ha erre a gyógykezelés érdekében szükség van, az egészségügyi hálózaton kívülre adatokat azonban csak a beteg hozzájárulásával továbbíthatnak. Nem kérik azonban a beteg hozzájárulását, ha az adattovábbítást más személy életének, testi épségének, egészségének védelme teszi szükségessé, és akkor sem, ha a saját egészségének érdekében az őt gondozó személlyel kell adatokat közölni.



3.) Az intimitás követelményének betartása, az erre szolgáló körülményeinek kialakítása
Intimitás: Az ember legszűkebb környezetére tartozó, legbensőbb érzelmeinek, testi- lelki integritásának és méltóságának tiszteletben tartását jelenti. Ennek betartása és biztosítása a kezelés során alapvető követelmény!
Betartásának hatásai:
kialakul a bizalom
csökken a bizonytalanság érzés
csökken a szégyenérzet
csökken a kiszolgáltatottság érzése
(A fehér köpeny nem ment fel az intimitás tisztelete alól (pl. vizsgálat közben bemenni a vizsgálóba, ha nem saját betegünk van ott)).
Az intimitás megtartásának célja:
beteg érdekeinek védelme
az emberi méltóság megőrzése, megóvása
megfelelő figyelem, tapintat, türelem
kiszolgáltatottság érzésének csökkentése
Az intimitás akkor kezdődik, mikor a beteg belép az intézménybe és akkor végződik, ha elhagyja az intézményt.
Biztosításának feltétele:
nyugodt légkör (1 beteg-1 helység + függöny)
tapintat, empátia
beszélgetés (oldható az intimitás, mely kezdetben elterelés, később ráirányuló kérdések)
az eszközök megfelelő elhelyezése (kéznél legyen)
illetéktelenek ne zavarják a kezelést (fehér köpeny szindróma)
titoktartás
ne hangozzon el sértő, bántó megjegyzés, sem a kezelt betegre, se másra
ne legyen sértő, bántó, bizalmaskodó a személyzet magatartása
megfelelő, tiszta megjelenés (ne legyen se kihívó, se topis)

4.) A helyénvaló kommunikáció a klienssel
Higgadt, tapintatos beszédstílusban foglalkozzon a beteggel, és mindig szeretettel kezelje!
Vegye komolyan a beteg panaszát, érdeklődjön rendszeresen a beteg állapota iránt.
Kerülje a bizalmaskodó hangot.
A pozícionális helyzetével soha ne éljen vissza.
A beteg előtt senkire ne tegyen megjegyzést.
Oldja a beteg feszültségét, erősítse a gyógyulásba vetett hitét.
Ne ajánljon újabb gyógymódokat, ne ingassa meg a beteg orvosába vetett hitét.
Öltözködésével, hanghordozásával, viselkedésével kellemes összhatást keltsen.
Tartsa szem előtt, hogy a betegnek a gyógyulásához nyugalomra és harmóniára is szükség van a masszázs mellett.
Kezelés közben minden figyelme a betegre irányuljon.

5.) A kliens viselkedési problémái, és azok megfelelő kezelése
A beteget tájékoztassa pontos megjelenési kötelességéről, késésének következményeiről és a higiéniáról.
Az elkésett beteget nem köteles kezelni a következő, időben pontosan érkező, beteg rovására.

6.) A masszőr megjelenése, magatartása
fontos a jó megjelenés,  a ruházat mindig legyen tiszta, de ne hivalkodó
az ápoltság fontos része a hajviselet, borotválkozás, száj és körömápolás
jó modor, kulturáltság, előzékenység,  kedvesség , érdeklődés, empátia,